فهرست مطالب
✅ فصل 1 : مطالعاتی پیرامون دبیرستان انوشیروان (17 اسلاید)
✅ بخش اول : موقعیت طبیعی و جغرافیایی
✅ بخش دوم : تاریخچه دبیرستان انوشیروان (1- موقعیت فعلی / 2- تاریخچه / 3- معرفی معمار و سبک کاریش)
✅ بخش سوم : توصیف فضایی بنا (1- مشخصات بنا / 2- نوع بهرهبرداری و خصوصیات بارز آن / 3- عوامل تزئینی بنا و نوع آنها / 4- نوع مالکیت بنا و مشخصات ثبت آن در فهرست آثار ملی / 5- اقدامات انجام شده در مورد حریم بنا / 6- توسعه یا تعمیرات و دخل و تصرفات انجام شده تا کنون)
✅ فصل 2 : برداشت و بررسی دبیرستان انوشیروان (46 اسلاید)
✅ معرفی جنس بنا و جایگاه آن در طبقهبندی انواع بناها
✅ سایت پلان
✅ پلان طبقه اول
✅ پلان طبقه دوم
✅ نمای جنوبی
✅ نمای شرقی
✅ برش عرضی
✅ برش طولی
✅ جزئیات نما
✅ جزئیات پاستون
✅ طرح پنجرهها
✅ جزئیات نرده پله
✅ انواع درها
1- درهای خارجی
2- درهای داخلی
✅ انواع پنجرهها
1- پنجرههای مستطیل شکل
2- پنجرههای قوسی شکل
✅ جزئیات و تزیینات
1- کاشیکاری
2- گچبری
3- ستونها و سرستونها
4- استفاده از شیشههای رنگی
5- قطاربندی و آجرکاری بالا و پایین پنجرهها
6- طرح کنگرهای شکل جانپناه
7- طرح آجرکاری تزیینی دور تا دور جانپناه
8- ستونهای آجری چسبیده به دیوار در قسمت شمالی بنا
9- وجود یک مجسمه در ورودی جنوبی که بر روی آن تصویری از آتشدان حک شده است
✅ فصل 3 : آسیبشناسی و طرح مرمت دبیرستان انوشیروان (36 اسلاید)
✅ آسیبهای انسانی
✅ آسیبهای فیزیکی
✅ آسیبهای شیمیایی
✅ آسیبهای بیولوژیکی
✅ آسیبهای فرسایشی
🏛️ ویژگیهای معماری دبیرستان
معماری دبیرستان انوشیروان جی تاتا نمونهای ارزشمند از ترکیب معماری دوران پهلوی با تاکید بر نظم، تقارن و کاربرد عملکردی فضاهاست. ساختمان دارای پلان خطی با حیاط مرکزی است که امکان تهویه مناسب و نورگیری ایدهآل را فراهم میکند. استفاده از آجرکاری ساده اما منظم، هویت بصری چشمنوازی ایجاد کرده است. پنجرههای کشیده با تناسبات عمودی، ریتمی هماهنگ در نما شکل میدهند. ورودی اصلی با حجمی شاخص طراحی شده و حس دعوتکنندگی دارد. ساختار کلاسها بر اساس نظم آموزشی آن دوره شکل گرفته و ارتباط آنها با حیاط بهخوبی مطالعه شده است. راهروهای طولی، ارتباط میان بلوکها را برقرار میکنند و امکان خوانایی و حرکت روان را فراهم میسازند. سقفها با ارتفاع استاندارد طراحی شدهاند و فرم بنا در کلیت خود حس استحکام همراه با سادگی را ایجاد میکند.
جمعبندی
این طرح مرمتی مجموعهای کامل، استاندارد و کاربردی برای ارائه، بهرهبرداری و تصمیمگیری سرمایهای است. بازآفرینی دبیرستان انوشیروان جی تاتا میتواند زمینهای مناسب برای ایجاد ارزش پایدار و بهرهوری بلندمدت باشد. انتخاب این پروژه یک گام حرفهای و هدفمند در مسیر دستیابی به نتیجهای موثر و ماندگار خواهد بود.