✅ فهرست مطالب
✅ فصل اول : سازمان میراث فرهنگی
✅ مقدمه
✅ میراث فرهنگی در تشکیلات اداری
✅ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی
✅ چشم انداز سازمان
✅ اهداف سازمان
✅ چارت سازمان
✅ فصل دوم : مقدمه ای در مورد حمام ها و فضاهای اصلی آنها
✅ دیباچه
✅ فضاهای اصلی حمام
✅ بینه یا سربینه
✅ گرم خانه
✅ پیچیدگی در ساخت حمام
✅ فصل سوم : کلید اصلی واژه های به کار رفته در ساخت و بهره برداری از حمام ها
✅ فصل چهارم : شناخت تهران
✅ موقعیت و وسعت تهران
✅ وجه تسمیه تهران
✅ پیشینه تاریخی تهران
✅ جمعیت تهران
✅ آب و هوا
✅ فصل پنجم : معرفی حمام نواب
✅ موقعیت طبیعی حمام نواب
✅ موقعیت فعلی حمام نواب
✅ موقعیت مکانی حمام نواب
✅ عکس هوایی
✅ نقشه ها
✅ محله عودلاجان
✅ محله های کوچکتر عودلاجان
✅ مطالعه و بررسی وضع موجود محله عودلاجان تهران
✅ مشکلات حیاتی محله عودلاجان
✅ وجه تسمیه
✅ حمام های محله عودلاجان
✅ گذارهای محله عودلاجان
✅ مشخصات پلاک ثبتی حمام نواب
✅ تاریخچه و وجه تسمیه اثر
✅ مشخصات حمام نواب
✅ ویژگی های خاص اثر
✅ نوع بهره برداری قبلی و فعلی اثر
✅ اقدامات انجام شده در مورد حریم اثر
✅ فصل ششم : تجزیه و تحلیل فضاها ، تزئینات و سازه حمام ها
✅ شستشو و ضرورت های آیینی ایرانیان
✅ پیش از اسلام :
✅ صابیین
✅ مهر دینان
✅ بهدینان
✅ بررسی لغوی حمام
✅ تجزیه و تحلیل فضاهای حمام
✅ ورودی حمام
✅ سر بینه حمام
✅ ویژگی های حاکم بر ساخت سربینه
✅ میاندر حمام
✅ گرمخانه
✅ نمای گرمبینه نواب از ضلع شمال و غرب
✅ سیستم گرمایشی حمام ها
✅ نمای مربوط به تون
✅ نمونه های دیگر اجرای گربه رو
✅ حمام و آب فاضلاب
✅ تزئینات حمام
✅ تزئینات کالبدی
✅ اجرای پی سازی سنتی
✅ کاربندی و رسمی بندی
✅ روشنایی حمام ها
✅ حمام گنجعلی خان کرمان
✅ تزئینات الحاقی
✅ تزئینات کاشیکاری
✅ حمام حاج آقاتراب ملایر
✅ نقاشی در حمام
✅ آهک بری
✅ حمام سلطان امیر احمد کاشان
✅ مقرنس کاری
✅ سازه در حمام
✅ پی حمام
✅ پوشش در حمام
✅ قوس های متداول در حمام
✅ تاق ها (پوشش ها)
✅ ساخت تویزه
✅ فصل هفتم : جمع بندی فضاهای موجود در حمام همراه با تصاویری از حمام نواب در کنار حمام های معروف دیگر
✅ ۱ . ورودی
✅ ۲ . سربینه
✅ ۳ . میاندر
✅ ۴ . گرمخانه
✅ فصل هشتم : پلان ها ، برش ها ، نقشه ها ، دیاگرام های حمام نواب به همراه نشان دادن تصاویر بخش های مختلف حمام نواب بر روی پلان
✅ فصل نهم : پلان و تصاویر از زاویه دید های مختلف
✅ ورودی
✅ راه پله
✅ سربینه
✅ گرمخانه
✅ میان در و هشتی تقسیم کننده
✅ اتاق واجبی ، اتاق دوش ها و قسمت شاه نشین
✅ فصل دهم : ارائه دیتیل های مربوط به مواد و مصالح به کار رفته در حمام نواب
✅ طرز اجرای پله سنگی
✅ طرز اجرای دیوار
✅ طرز اجرای دیوار به طاق
✅ طرز اجرای کف سازی
✅ فصل یازدهم : بررسی توزیع نیروها و باربری چفدها و تویزه ها در حمام نواب
✅ فصل دوازدهم : عوامل موثر در تخریب بنا ، عارضه ها و نحوه درمان در حمام نواب
✅ فصل سیزدهم : مقدمه ای پیرامون مرمت
✅ حفاظت از آثار باستانی
✅ احیاء بناهای تاریخی
✅ حفاظت چیست ؟
✅ ارزش ها در حفاظت
✅ اصول اخلاقی حفاظت
✅ نگهداری
✅ جلوگیری از زوال (حفاظت غیر مستقیم)
✅ تحکیم یا استحکام بخشی (محافظت مستقیم)
✅ اصول حفاظتی
✅ فرایند حفاظتی
✅ مرمت
✅ بازسازی
✅ تغییر کاربری
✅ انجام طرح حفاظتی
✅ فصل چهاردهم : بررسی نقاط قوت و ضعف الترناتیو های پیشنهادی حمام نواب
✅ فصل پانزدهم : برداشت معمارانه حمام با استفاده از اسناد تاریخی
✅ فصل شانزدهم : گزارش کارآموزی کارگاه مرمت حمام نواب
✅ معرفی کارگاه و افراد مشغول به کار
✅ تاریخچه حمام نواب ( لایه برداری )
✅ تصاویری قبل و بعد از لایه برد
✅ آسیب های سازه ای و غیر سازه ای
✅ ۱ – آسیب های انسانی
✅ ۲ – آسیب های رطوبتی
✅ کارهای اجرایی
✅ فصل هفدهم : آلبوم عکس های حمام نواب
✅ فصل هجدهم : منابع و ماخذ
🧩 ویژگیهای معماری حمام نواب:
حمام نواب دارای پلان مستطیلی است که بر اساس الگوی معماری ایرانی طراحی شده است. ورودی خمیده و پیچدار آن برای جلوگیری از دید مستقیم به فضاهای داخلی طراحی شده است. سربینه با سقف بلند و گنبد مرکزی، در کنار سکوهای نشیمن و حوضچههای کوچک، حس آرامش و گفتگو را به بیننده منتقل میکند. مسیر ارتباطی میان سربینه و گرمخانه به شکلی طراحی شده تا گرما بهصورت کنترلشده منتقل شود. در گرمخانه، سطوح با آجرهای لعابدار و کاشیهای فیروزهای پوشانده شده که بازتابی از زیبایی و پاکی است. سیستم گرمایشی زیرزمینی با کانالهای دودکش و تنوره، نمونهای از مهندسی دقیق ایرانی است. این هماهنگی میان کارایی و زیبایی، از حمام نواب بنایی بیبدیل ساخته است.
🌺
🎨 جمعبندی:
حمام نواب نه فقط یک بنای تاریخی، بلکه یادگاری زنده از روح ایرانی و خلاقیت معماران گذشته است. مرمت این اثر، احیای فرهنگی است که پیوند نسلها را برقرار میکند و ارزشهای پنهان در دل تهران قدیم را آشکار میسازد. امروز، این بنا میتواند الگویی برای حفظ و بازسازی سایر آثار تاریخی باشد تا آینده با گذشته در تعادل بماند.